Jak utrzymać zdrową relację z partnerem w czasie pandemii koronawirusa?

Jak utrzymać zdrową relację z partnerem w czasie pandemii koronawirusa?


Strach o bliskich, niewiedza, dezorientacja, wzmożony lęk o miejsca pracy i zdrowie – praktycznie każdy z nas odczuwa to w czasie pandemii. Widmo totalnego lockdownu nie pomaga, wiele osób zastanawia się co będzie działo się dalej? Choć za nami pierwsza fala koronawirusa, częściowe zamknięcie kraju, niektóre ograniczenia, wszyscy zdają sobie sprawę, że może być jeszcze trudniej.

Oprócz lęku czy strachu dochodzi jeszcze jedno – wielu z nas pracuje na pełen etat z domu lub zajmuje się dziećmi w pełnym wymiarze, ponieważ szkoły są zamknięte. Jak w obliczu takich sytuacji utrzymać relację z partnerem? Jak „przeżyć wspólnie” pandemię, jeśli mamy być ze sobą 24 godziny na dobę?

Czy Twój związek może przetrwać ciągłe bycie razem w czasie pandemii?


Niewiele par w „normalnych czasach” bywa ze sobą dwadzieścia cztery godziny na dobę i to przez siedem dni w tygodniu. Zdecydowana większość pracuje w różnych miejscach, widuje się w ciągu dnia ze znajomymi, uprawia sport lub oddaje się innemu hobby. Teraz to wszystko się zmieniło – coraz więcej firm decyduje się wysyłać pracowników do domu na postojowe lub zlecać im home office, ograniczamy spotkania i imprezy, siłownie i restauracje zostały zamknięte… nie zostaje nic innego jak przebywać w domu.

Ponieważ koronawirus zobowiązuje nas do spędzania większości godzin w tym samym otoczeniu z tą samą dorosłą osobą, musimy wymyślić nowe sposoby pracy, życia, rodzicielstwa i po prostu dogadywania się ze sobą. Dobrą wiadomością jest to, że pary mają teraz mnóstwo okazji i czasu, aby rozwiązać te problemy, których mogły unikać. Zła wiadomość jest taka, że ​​teraz w mniejszym lub większym stopniu muszą rozwiązywać problemy, których być może unikali – i to w warunkach mocno skomplikowanych.

Mam Cię już dość, strasznie mnie denerwujesz – jak sobie radzić z uczuciami?

Czujesz, że z każdym dniem narasta w Tobie złość? Twój partner za głośno je, źle odstawia kubek do szafki, niedobrze składa ubrania do szafy? Rzeczy, na które dotychczas nie zwracałeś/aś uwagi doprowadzają Cię do szału? Możemy Cię pocieszyć – to się zdarza. Nasze relacje w czasie koronawirusa nie są normalne, jeśli nie jesteśmy przyzwyczajeni do spędzania ze sobą ciągle czasu, w pewnym momencie pojawia się napięcie, konieczność samoizolacji, odpoczynku. Dodatkowo dochodzi do tego długotrwały stres, który może być spowodowany, np. obawami o sferę finansową czy zdrowie.

Jak sobie poradzić z niepokojem i rosnącą niejako agresją? Najlepszą rzeczą jest porozumiewanie się – możesz dać sobie czasu, by ochłonąć, pobyć jedynie z sobą (rozwiązanie dla osób, które nie mieszkają w kawalerkach lub mogą wyjść na krótki spacer). Daj sobie i bliskiej osobie przestrzeń, której oboje możecie teraz potrzebować. Poinformuj ją tez o swoich obawach, frustracjach czy stresie. Spróbuj użyć stwierdzeń „ja”, aby przekazać, jak się czujesz.


Ciągle siedzisz przed komputerem i pracujesz, a ja?! – czyli upewnij się, że mądrze rozdzielasz czas


Praca w domu może mieć wiele zalet, ale również i wad. W czasie, gdy znaczna liczba osób boryka się z bezrobociem i niestabilnością finansową w wyniku COVID-19, inni muszą pracować w domu razem ze swoimi partnerami. Często zatracamy się w pracy w domu na tyle, że zapominamy o ustalonych godzinach, obowiązkach domowych czy innych kwestiach. Początkowo rozdzielenie życia domowego od zawodowego może być trudne, ale jest konieczne. Ustalcie rutynę pracy, przerwy na posiłki oraz konkretne godziny zakończenia pracy. Dla zachowania zdrowia psychicznego każdego z nas niezwykle ważny jest balans, zarówno pomiędzy czasem spędzonym na pracę i obowiązki, jak i na odpoczynek czy rozrywkę.

W ogóle nie zajmujesz się dziećmi – czyli przebywanie w domu z partnerem i dziećmi


W niezwykle trudnej sytuacji są też pary, które pozostają w domach z dziećmi. Jeszcze gorzej, gdy w tym samym czasie rodzice muszą pracować w domu, a dzieci uczą się teraz zdalnie. Chaos, nadmiar bodźców, ciągły stres – tylko krok do wybuchu, konfliktów i złości. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji?

  • Zadbajcie o rutynę – dzieci potrzebują jasnych zasad, obowiązków, musza wiedzieć, jak zachowywać się w ciągu dnia. W momencie, gdy przychodzi pora na zajęcia szkolne, nie może być mowy o zabawie, nawet jeśli zabawki czekają w kącie. Może być to trudne, zwłaszcza na początku, ale z pewnością dacie sobie radę.

  • Spróbujcie znaleźć w ciągu dnia momenty, które możecie spędzić razem, rodzinnie, ale także takie, które spędzicie oddzielnie. Pozwoli to utrzymać harmonię. Kiedy jesteśmy blisko siebie, ważna jest okazja, aby przez chwilę być samemu.

  • Porozmawiaj z bliskimi – szczera rozmowa zarówno z partnerem, jak i dziećmi może wiele załatwi

  • ! Ustalcie, jak będzie wyglądać wasz rytm dnia, czego oczekujecie od siebie nawzajem, jak wyglądają plany lekcji on-line lub zadania rodziców.

  • Ustalcie konkretne obszary w waszym domu, tzn. wspólnie ustalcie, że sofa służy tylko do relaksu, a nie odrabiania lekcji czy pracy.

  • Bez względu na to, z kim dzielisz swój dom podczas samoizolacji, każdy związek można poprawić dzięki życzliwości – starajcie się ograniczyć krytykę, przytyki czy złośliwości. Ćwiczcie wdzięczność – w tym czasie naprawdę każdy może odczuwać dużo stresu. Nawet dzieci, które są zachwycone tym, że nie uczęszczają do szkoły, wyczują, że wszystko to ma negatywne tło.

Nie rozumiesz moich lęków! – czyli rozmowa z partnerem, który jest niewzruszony wobec koronawirusa


Co zrobić w sytuacji, gdy Ty przejmujesz się wirusem, a Twój partner całkowicie go lekceważy? Jeśli Twój partner nie podejmuje tylu środków zapobiegawczych podczas epidemii koronawirusa, może wydawać się, że Twoja zdolność do zachowania bezpieczeństwa jest utrudniona. Według ekspertów od związków ważne jest, aby pary usiadły i omówiły swoje obawy, skąd się biorą i jak mogą pójść na kompromis, aby oboje czuli się bezpiecznie.

Porozmawiajcie o swoich perspektywach i obawach. Wiele osób ma problem z tym, że ich partnerzy chcą wychodzić do biura podczas epidemii, choć mają możliwość pracy w domu. Jeśli jest gorzej i Twój partner całkowicie ignoruje wszelkie zalecenia dot. zdrowia i higieny – porozmawiaj z nim o tym, jak się czujesz, jakie są Twoje obawy. Pokaż mu też fakty – zdjęcia z oddziałów, dane statystyczne, przejrzycie razem media społecznościowe. Ważne jest, aby Twój partner był elastyczny w kwestii podejścia do pandemii.

Zadbaj o siebie i o partnera – kilka rzeczy, o których trzeba pamięta, by zachować zdrowie psychiczne w czasie pandemii


Jak utrzymać szczęśliwy związek podczas koronawirusa? Coraz więcej mówi się o tym, że zamknięcie w domach może doprowadzić do wzrostu rozstań lub rozwodów. Warto pamiętać o tym, że nawet najsolidniejsze pary mogą teraz przechodzić trudny okres – z różnych powodów.

Chociaż nie ma magicznej recepty na sprawienie, by relacje działały – a już na pewno nie podczas pokonywania globalnej pandemii, mamy propozycje działań, które pozwolą utrzymać szczęśliwy związek.

  • Postarajcie się być ciągle „w jednej drużynie”, nawet jeśli przebywanie razem nie do końca Wam to umożliwia. Gdy życie staje się mocno stresujące, a jutro niepewne, pozostanie razem, wzajemne monitorowanie uczu

  • , staranie się uspokajać bliską osobę może pomóc.

  • Poświęć trochę czasu na wysłuchanie swojego partnera – nie lekceważcie się, nie unikajcie, ale też nie stawiajcie na zbyt nadmierne reakcje.

  • Dajcie sobie wzajemnie przestrzeń – nawet mieszkając w jednym domu można znaleźć sobie zajęcie tylko dla siebie. Dajcie sobie czas na robienie rzeczy wspólnie i oddzielnie.

  • Ostudź się – nie krytykuj! Ciągłe narzekanie, krytykowanie będzie prowadzić do kolejnych kryzysów. Nie chodzi jednak o to, aby zacisnąć zęby. Lepiej porozmawiać spokojnie.

  • Szanujcie wzajemnie swoje granice, swoje potrzeby, ale też obawy.

  • Zapytaj partnera, czego potrzebuje lub oczekuje. Poznanie jego potrzeb będzie kluczem do sukcesu każdego związku.

  • Postarajcie się śmiać – nic tak nie rozładowuje emocji, jak śmiech.

  • Zwiększony stres może pogorszyć nawyki, takie jak palenie lub nadużywanie substancji, w tym picie większej ilości alkoholu. Postarajcie się ograniczyć wszelkie używki.

  • Wyjdźcie razem na zewnątrz – wspólne

  • Ćwiczenia na świeżym powietrzu, a nawet zwykły spacer mogą być potężnym sposobem na zmniejszenie stresu i wzmocnienie pozytywnych połączeń.

O czym jednak przede wszystkim należy pamiętać

? Nie ma dwóch takich samych relacji! Każda wymaga indywidualnego podejścia, bo każdy z nas jest innych. Zawsze postępuj zgodnie z rytmem swojego związku. Jesteście parą, która gromadzi wszystko tylko po to, by emocje wybuchły naraz? A może pojawia się nadmiar emocji, przyczyniający się do niestabilnej relacji? Znajomość stylu twojego związku może pomóc ci moderować sposób, w jaki się komunikujecie.

Podaj maila i otrzymaj magazyn 🙂

Twój magazyn już do Ciebie szybuje... 😉 Sprawdź SPAM!

Dziękuję za rejestrację

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *