Anna Sroka

Założycielka i CEO firmy konsultingowej The Female Enterprise, trenerka, autorka projektów badawczych. Od 13 lat związana z branżą IT, aktualnie na stanowisku SAP Release Managera w GE Healthcare. Absolwentka studiów MBA, wykładowca Krakowskiej Szkoły Biznesu na kierunku International MBA. Prelegentka konferencji IT Manager of Tomorrow. Autorka innowacyjnego programu rozwojowego “Leadership Focus” (wspólnie z cudowną Weroniką Kwoką), który umożliwia rozwój umiejętności przywódczych samodzielnym pracownikom oraz menedżerom. Prowadzi program badań nad aspektami kariery w zarządzaniu w kontekście różnicy płci.

Trzy kluczowe elementy skutecznych starań o awans.

Planowanie ścieżki kariery, indywidualny plan rozwoju zawodowego, zarządzanie karierą – brzmi znajomo? Strategiczne podejście w planowaniu swojego życia zawodowego to aktualnie popularny trend. Kluczowym w realizacji tego celu zawodowego jest awans. Niezależnie od pracy jaką wykonujemy, czy stanowiska jakie zajmujemy, większość z nas chce awansować. Często awans jest wręcz odbierany jako miara sukcesu zawodowego. Myślę, że wszyscy zgodzimy się, iż bez awansu nasza strategia na rozwój kariery będzie trudna do zrealizowania. Niestety często nie jest łatwo. Mimo ciężkiej pracy i wielu wysiłków awans nas omija. Zamiast skupiać się na realizacji kolejnych celów, rozwija się w nas frustracja. Czy jest coś, co możemy zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na awans? Jak zaplanować starania o awans i jak je komunikować? Czekać biernie czy aktywnie się starać? W tym artykule przedstawię wskazówki, które pomogą zrozumieć mechanizmy przyznawania oraz ułatwią starania o awans.

Zacznijmy od zadania sobie kilku pytań. Najważniejsze to odpowiedzieć na pytania szczerze i w miarę możliwości dokładnie. Sugeruję zapisanie odpowiedzi – to pozwoli później na dokładną analizę.

Przed nami pięć pytań:

  1. Kto wie o Twojej chęci awansu?

  2. W jaki sposób komunikujesz swoje starania o wyższe stanowisko?

  3. Co Cię wyróżnia?

  4. Dlaczego to Ciebie powinno się awansowa

  5. Jaką wartość dodaną uzyska firma poprzez awansowanie Ciebie?

Udało Ci się odpowiedzieć ? Świetnie! Spróbujmy je wspólnie przeanalizować.


Kto decyduje o awansie?

Zacznijmy od pierwszego pytania: Kto wie o Twojej chęci awansu? Część osób nie dzieli się swoimi oczekiwaniami i planami z nikim. Różne są tego przyczyny. Nie mamy aspiracji do zmian i w takiej sytuacji naturalnym jest pomijanie tego tematu. Zdarza się również tak, że nie informujemy nikogo o chęci awansu a mimo to oczekujemy, że będziemy brani pod uwagę w momencie decyzji dotyczących zmian kadrowych. Taka pasywna postawa nie sprzyja sukcesom. Aktualnie ceniona jest aktywność, kreatywność i inicjatywa.

Często dzielimy się informacją o naszych potrzebach z najbliższymi – mężem, żoną, przyjaciółmi, znajomymi z pracy. Bardzo często zdarza się, ze nasz szef jest świadomy naszych potrzeb i wie o chęci zmiany stanowiska. Zdarzają się również sytuacje, kiedy komunikujemy chęć zmiany stanowiska działowi HR. Natomiast niezwykle często pomijamy osobę, która odgrywa kluczową rolę dla naszych starań o awans – rolę decyzyjną. Czy już wiecie kogo mam na myśli? Jest to szef naszego szefa. Ciekawa jestem ilu z czytelników wymieniło tę osobę jako świadomą Waszej chęci awansu! W większości przypadków przełożony przygotowuje rekomendacje dla swojego szefa odnośnie awansów. Często zdarza się, że wspólnie podejmują takie decyzje. Podsumowując ten punkt można znacząco zwiększyć swoje szanse na awans przekazując taką informację nie tylko swojemu przełożonemu, a również poziom wyżej.

Niedoceniana moc komunikacji

Jeśli już wiemy kto odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu przez nas awansu, możemy przejść do następnego pytania: W jaki sposób komunikujesz swoje starania o wyższe stanowisko? Tuż po zidentyfikowaniu osób, którym chcemy przekazać nasze aspiracje do awansu, kolejnym kluczowym elementem jest komunikacja. Przypomnij sobie sytuacje, w których o chęci awansu wspominałeś/aś. Czy była to nieformalna rozmowa przy kawie? Może kiedyś przy okazji innych tematów podzieliłeś/aś się swoimi aspiracjami? Czy może dedykowane spotkanie, kiedy jasno i klarownie przedstawiłeś/aś swoje potrzeby? Bardzo ważne jest, aby skupić uwagę osoby decyzyjnej na tym, co chcemy przekazać. Przypadkowa rozmowa temu nie sprzyja. Zaplanuj spotkanie w komfortowych dla wszystkich uczestników warunkach i dobrze zastanów się co chciałbyś/chciałbyś powiedzieć oraz co uzyskać.

Co firma na tym zyska?

Odpowiedzi na pozostałe trzy pytania mają na celu uzyskanie argumentów, dzięki którym osoba decyzyjna wybierze właśnie nas, przyznając awans. Podczas rozmowy o promocji pierwszym pytaniem jakiego możemy się spodziewać jest: dlaczego to właśnie Tobie mam przyznać awans? Jesteś przygotowany/na aby płynnie i pewnie na takie pytanie odpowiedzieć? Potrafisz o sobie mówić dobrze? Bierzesz na siebie wykraczające poza Twoje standardowe obowiązki zadania? Posiadasz umiejętności, które będą przydatne dla Twojego pracodawcy, a ich aktualnie nie wykorzystujesz? Poświęć trochę czasu na zastanowienie się nas swoimi atutami. Przytoczone tutaj pytania mogą Ci w tym pomóc. Ważne jest również, aby zdać sobie sprawę z tego, że nie wystarczy dobrze wykonywać powierzonych odpowiedzialności na aktualnym stanowisku – trzeba również oferować coś ponad to.

Gotowość do działania

Trzy kluczowe aspekty starań o awans: znajomość osób decyzyjnych, komunikację oraz zysk dla firmy. Świadomość ich znaczenia pozwala nam zrozumieć mechanizmy przyznawania awansu oraz ułatwia nam realizację naszego marzenia o promocji. Mam nadzieję, że moje wskazówki będą dla Was inspiracją i wsparciem. Chętnie poznam Wasze doświadczenia i praktyki – zachęcam do kontaktu.

Przedstawione elementy możecie potraktować jako przepis na strategię przygotowania do negocjowania awansu na wymarzone stanowisko. Tak, negocjacji. Czasem nawet kompromisu. W rozmowie o uzyskanie awansu, ważne jest nie tylko otrzymanie samego w sobie stanowiska, ale również ustalenie na jakich warunkach. Zakresu obowiązków, odpowiedzialności i warunków finansowych.

Podaj maila i otrzymaj magazyn 🙂

Twój magazyn już do Ciebie szybuje... 😉 Sprawdź SPAM!

Dziękuję za rejestrację

Sprawdź również:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *